מה זה בנקאות פתוחה? מתי נכנסת הרפורמה לתוקף וכמה תצליחו לחסוך

מה זה בנקאות פתוחה? מתי נכנסת הרפורמה לתוקף וכמה תצליחו לחסוך

תוך שנה ספגו הבנקים הוותיקים בישראל שתי מכות מתחת לחגורה. זה התחיל במעבר בנקים בקליק וממשיך עם הרפורמה החדשה שאושרה שבוועדת הכספים. כתבה עם הסבר. מה זה בנקאות פתוחה, מתי נכנסת הרפורמה לתוקף וכמה תצליחו לחסוך. אתר הבנקאות הישראלי. 

מה זה בנקאות פתוחה

מה זה בנקאות פתוחה

מה היא רפורמת הבנקאות הפתוחה? 

ראשית לחדשות הטובות לכל משקי הבית בישראל, ללא יוצא מהכלל. רפורמת הבנקאות הפתוחה יוצאת לדרך: ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המידע הפיננסי מתוך הצעת חוק ההסדרים. 

מטרת הרפורמה הנה לאפשר לכל משק בית בישראל לחסוך מאות שקלים השנה על הכסף המיותר שהוא מוציא בגין שירותים פיננסיים. תהליכי העבודה אמורים להקל על הציבור להשוות עלויות של שירותים פיננסים כמו עמלות עו"ש, הלוואות וכרטיסי אשראי. 

עוד באתר – תעודת זהות בנקאית למה היא שווה לך כסף? 

כמה מרוויחים הבנקים מהעמלות שאנחנו משלמים? 

הבנקים בישראל מפוקחים על ידי בנק ישראל ומוסד הפיקוח על הבנקים. אולם זה לא מנע מהם לרשום רווח מצרפי של כ-15 מיליארד שקלים בשנה הודות לעמלות הקטנות שאנו משלמים. זה אולי נראה כמו כסף קטן, עשר עד עשרים שח לחודש, כמה שקלים פה ושם על פעולה בחשבון. אבל הסך הכל מוציא מידי הציבור מאות מיליוני שקלים ומעביר אותם לידי הבנקים. 

בנוסף, תאפשר הרפורמה להשוות עלות מימון וריביות על הלוואות שמציעים לנו הבנקים, תחת מטרייה מפוקחת ומוסדרת בחוק. 

אז מי ישלם פחות? כמובן שבראש ובראשונה הלקוחות הטובים. אלו הלקוחות שיכולים להשוות תנאים, שרצויים גם בבנק המתחרה ומבחינת חיתום פיננסי יש להם יתרון על פני לקוחות בעיתיים. 

איך הבנק יודע מי זה לקוח טוב? 

בשנה האחרונה ועם כניסת אתר סוויצ' למעבר בין בנקים, הפכה תעודת הזהות הבנקאית שלנו למסמך שיכול להיות שווה לנו הרבה מאד כסף. באמצעות המסמך הבנק המתחרה יכול להבין איזה לקוח אנחנו, כמה אנחנו יכולים להיות שווים לו מבחינה כלכלית, ולהציע לנו מחיר טוב יותר עבור השירותים הבנקאיים שהוא מעניק לנו. אז איפה בדיוק אנחנו יכולים לחסוך?  

  • עלויות ניהול חשבון – לשלם פחות כסף על עמלות עובר ושוב 
  • פחות כסף על ריבית החובה, זו הנקראת ריבית על המינוס ויכול להגיע למאות שקלים בשנה, גם עבור לקוחות טובים. 
  • לשלם פחות ריביות על הלוואות לכל מטרה, אותן הלוואות שבבנקים משווקים בצורה אגריסיבית ומסיבית, לטעמי. 
מתי נכנסת רפורמת הבנקאות בפתוחה לתוקף? 

הצעת החוק תיכנס לתוקף בהדרגה, כאשר השלב הראשון של שיתוף מידע מחשבונות העו"ש וכרטיסי חיוב ייכנס לתוקף באמצע יוני 2022. במהלך הדיונים ביקש היו"ר ביטון לבחון אם ניתן לקצר את לוחות הזמנים, ובהתאם לכך נקבע כי המועד בו ישתפו הבנקים והסולקים בנתונים על אשראי וחסכונות של הציבור יוקדם בחודש וחצי, ל-31 באוקטובר 2022. מסירת המידע על תאגידים קטנים, של מחזור עד 5 מיליון שקל ובעלים יחיד, תוקדם בכמעט שנה, מאמצע דצמבר 2023 ל-30 בינואר 2023.

טיפים על בנקאות ובנקים בישראל 
  1. קשה לכם עם הבנק ואתם ממילא לא מגיעים לסניף? נסו לפתוח חשבון בבנק הדיגיטלי הראשון. שווה לתת לו צ'אנס. הוא נושא בשורה צרכנית חדשה. 
  2. משלמים הרבה כסף ועמלות על העברות בנקאיות? בדקו אולי קל יותר להעביר את הכסף בביט. 
  3. תרימו טלפון לבנקאי שלכם. בקשו ממנו שיפיק עבורכם תעודת זהות בנקאית. הוא אמור להבין את הרמז. אם עדיין הבנק שלכם לא הבין שכיום יש לכם אלטרנטיבה, אולי באמת הגיע הזמן להגיד לו שלום. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *