כמה כסף שחור מתגלגל במדינה: הערכות ושווי ההון שאינו רשום

כמה כסף שחור מתגלגל במדינה: הערכות ושווי ההון שאינו רשום

ישיבת וועדת הכספים של הכנסת ספקה הצצה נדירה ותשובה חלקית לשאלה כמה כסף שחור מתגלגל במדינת ישראל. את התשובה נתן מנהל רשות המיסים, שספק את הנתון: "היקף ההון השחור בישראל – מיליארדים רבים". כמה כסף שחור מתגלגל במדינה? כתבה מיוחדת באתר הבנקאות הישראלי. 

כמה כסף שחור מתגלגל במדינה

כמה כסף שחור מתגלגל במדינה

למה יש כסף שחרו במדינת ישראל? איך הוא נוצר? 

כלכלת הצל היא זו שמייצרת הון שאינו מדווח, הכנסות שאינן מדווחות למס הכנסה יוצרות אצל קבוצות אוכלוסייה כסף שחור. הם חוסכים אותו באמצעות חיסכון במבטע חוץ, רכישת נכסי נדלן בחול וחלק מהם שומרים על ערכו באמצעות רכישת תכשיטים או שעוני יוקרה. 

עוד באתר – איפה אפשר לקבל הלוואה לסגור את המינוס? 

כיצד נלחמת ישראל בהון השחור ומה תכנית העבודה של רשות המיסים? 

כדי לעשות יותר צריך גם משאבים.

האם בישראל יש יותר כסף שחור מאשר בארצות אחרות ?  ברשות המיסים קבעו שכנראה יש יותר הון שחור פה בטח מארה"ב ומדינות אחרות, להן יש חקיקה והרתעה טובות יותר . לנו אין כלים חקיקתיים מספיקים. צריך לשפר אותם, צריך קנסות משמעותיים יותר, צריך נגישות למידע וחקיקה של ענישה משמעותית. מדובר במיליארדים רבים של הון שחור. לפי מחקרים שעשו ב-oecd, מדברים על 19-20 אחוז מהתוצר במדינת ישראל, האם המספרים מדויקים לא? אבל זה הרבה מאוד כסף של כלכלת צל. 

תכנית העבודה, חוק המזומן וכלים לצמצום הכסף השחור בישראל

מנהל רשות המיסים הסביר לוועדה אודות הפעילות בהון השחור.

"האסטרטגיה שלנו לצמצום ההון השחור, מובנית מכמה נדבכים – ההתמודדות באמצעות אכיפה היא מוגבלת מאוד, הדרך להתמודד בצורה טובה היא באמצעות מניעה. אם נקדיש את כל כולנו לעולם המניעה, נוכל להתמודד היטב עם ההון השחור, להיות בקרות העסקה ולמנוע אותה, וזה אומר טכנולוגיה, טכנולוגיה, טכנולוגיה. יש לנו אסטרטגיה איך לטפל בזה, אנחנו מקווים שבאמצעות שינוי חקיקה מינורית, ויכולת שקיימת שאנחנו מנסים להביא לעצמנו. הטכנולוגיה קיימת. זה אומר שבלי להפריע ללקוח, נבדוק בעסקה כמה נתונים ונדע אם הפעולה פיקטיבית בהסתברות מאוד גבוה, ונעצור אותה. אני מקווה שיתאפשר לנו במסגרת התקציב להביא חקיקות להתמודד עם זה. משפחות פשע מתממנות בחשבונות פיקטיביים, הקטנים זה במיליונים, והגדולים זה במאות מיליונים ומיליארדים".

 

מה הגרעון בתקציב של מדינת ישראל לשנת 2022? מה המינוס של המדינה? 

החשב הכללי הציג לנו את הגרעון האדיר שאנו עומדים בו, כל שנה אנחנו משלמים 40 מיליארד ש"ח רק ריבית, וכאן לגבי היעדים – אפשר להגדיר יעדים טיפה יותר מאתגרים, חייבים להגדיל את הגביה, ולא לחפש מתחת לפנס אצל אותם עסקים שעובדים ושכירים שעובדים ומשלמים את המיסים, אלא צריך באותם החורים השחורים של הכלכלה השחורה. צריך לראות איך אנחנו נכנסים למקומות בהם לא גבינו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *