ריבית בנק ישראל החודש ללא שינוי עד סוף 2020

ריבית בנק ישראל החודש ללא שינוי עד סוף 2020

 הוועדה המוניטרית החליטה ב-22 לאוקטובר 2020 להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%. לצד הסטטוס בנושא הריבית החליט בנק ישראל לבצע שני צעדים נוספים- הגדיל את תכנית רכישות האג"ח הממשלתי בשוק המשני ב-35 מיליארד שקל ולהפעיל נדבך נוסף של התוכנית למתן אשראי לבנקים,

למה בנק ישראל לא מוריד את הריבית הכמעט אפסית 

במהלך חודשי הקיץ – לאחר הסגר הראשון ובטרם הטלת הסגר השני – רשם המשק הישראלי התאוששות מהירה בפעילות הכלכלית, אולם הטלת הסגר השני בספטמבר, בעקבות הגידול התחלואה, הובילה לירידה חדה בפעילות ובביקושים.

תרומת הסגר למשבר הכלכלי בישראל ובעולם 

טרם הטלת הסגר השני שיעור האבטלה הרחב התייצב בסביבות 11-12%, אך הוא זינק ל-19% במחצית השנייה של ספטמבר לאחר הטלת הסגר השני. מספר המובטלים במחצית הראשונה של ספטמבר הסתכם בכ-470 אלף, והוא עלה בכ-300 אלף איש בעקבות הטלת הסגר.

תחזית חטיבת המחקר מתארת שני תרחישים אפשריים. בתרחיש שבו קיימת שליטה על המגיפה, התוצר צפוי להתכווץ בשיעור של 5% בשנת 2020 ולצמוח ב-6.5% ב-2021. בתרחיש חמור יותר, צפויה צמיחה שלילית של 6.5% ב-2020 וצמיחה של 1% בלבד ב-2021. יחס החוב לתוצר בשנת 2021 צפוי לעמוד על 76% בתרחיש האופטימי, ועל 83% בתרחיש הפסימי.

למה אין אינפלציה בישראל 

סביבת האינפלציה נותרה נמוכה. האינפלציה בשנים עשר החודשים האחרונים עומדת על 0.7%-. הציפיות לשנה הקרובה מכל המקורות נותרו מתחת לגבול התחתון של היעד; הציפיות פורוורד לטווחים הקצרים והבינוניים ירדו קלות מאז החלטת הריבית הקודמת בעוד שהציפיות לטווחים הארוכים נותרו מעוגנות בתוך היעד.

התחזקות השקל למול הדולר 

מאז החלטת הריבית הקודמת, התחזק השקל במונחי השער האפקטיבי בכ-0.4%. במהלך אותה התקופה התחזק השקל מול הדולר והאירו בכ-0.5%. ההתפתחות לאורך התקופה לא הייתה אחידה – בספטמבר השקל נחלש ובאוקטובר שב והתחזק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *