הלוואה לכל מטרה כבר לא חלק מההון העצמי למשכנתא

הלוואה לכל מטרה כבר לא חלק מההון העצמי למשכנתא

בבנק ישראל כבר לא יודעים מה לעשות על מנת להילחם במחירי הדיור. אז מה עושים? מקשים על הציבור ביצירת ההון ההון העצמי  המינימילי הנדרש לשם קבלת משכנתא. התשובה הצפויה? ישראבלוף ופיזור הלוואות בין בנקים. כל הפרטים אודות הלוואה לכל מטרה כבר לא חלק מההון העצמי למשכנתא. 

הלוואה לכל מטרה כבר לא חלק מההון העצמי למשכנתא

הלוואה לכל מטרה כבר לא חלק מההון העצמי למשכנתא

מה זה הון עצמי ראשוני לרכישת דירה?

כיום על מנת לקבל משכנתא בבנקים למשכנתאות בישראל, הרוכשים צריכים להציג לבנק הון עצמי אישי התחלתי של 30% מערך הנכס. אם אין להם את הסכום הנדרש, היה נהוג שהבנק, לא באמצעות הבנק למשכנתאות, ייתן להם הלוואה נוספת, בריבית גבוהה יותר מריבית המשכנתא, על מנת להשלים את ההון העצמי. 

המצב יצר עיוות כי לרוכשים לא באמת היה כסף בגובה 30% מערך הנכס. אבל על הנייר לפחות הכל הסתדר. את תשלומי ההזחר על ההלוואה היה ניתן לפרוס לכ-5 שנים ולרוב היא נתנה בתנאי פריים פלוס. 

עוד באתר – השוואת ריביות משכנתא איפה הכי כדאי לקחת?

אז מה חדש בהחלטת בנק ישראל לבטל את ההלוואות המשלימות למשכנתא? 

למעשה בנק ישראל מודיע היום על החלטה שלא לאפשר נטילת הלוואה שתשמש הון עצמי לרכישת דירה. מי יסבול מכך? הזוגות הצעירים כמובן. האם יש לכך הצדקה? במידה מסוימת כן. זוגות צעירים נטלו הלוואות והמשבר הכלכלי עד כמה יחס מימון גבוהה יכול להיות הרסני במידה ויכולת ההחזר נפגעת. כעת יש להמתין ולראות כיצד יועצי משכנתאות מומחים יטפלו בסוגיית יצירת ההון הראשוני. 

יועצי משכנתאות שימו לב לעדכונים של בנק ישראל 

שני העדכונים הנוספים הם החלטה על אי הארכת תוקפן של ההקלות בנושא הלוואות לדיור שניתנו במסגרת הוראת השעה ותוקפן יפוג ביום 30 בספטמבר 2021:

(א) הוראת השעה מאפשרת הגדלת שיעור מימון עד לשיעור של 70% בהלוואה לכל מטרה במקום עד לשיעור של 50%;

(ב) הוראת השעה קובעת כי הבנקים לא ידרשו להגדלת יעד הון עצמי רובד 1 בשיעור 1% בגין הלוואות לדיור שיינתנו בתקופת הוראת השעה;

בנוסף, בימים אלה בוחן הפיקוח על הבנקים את תוקף הסעיפים האחרים בהוראת השעה שנועדה להקל על המערכת הבנקאית בעת משבר הקורונה בכללותה (הוראת ניהול בנקאי 250). הפיקוח על הבנקים עוקב כל העת אחר ההתפתחויות בשוק המשכנתאות וימשיך לנטר ולעקוב אחר השוק.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *